4 maj 2016

En glassig historia


 Sedan vi avslutat jorden runt temat har kojan (som varit både triumfbåge och rymdraket) varit tom.  Vi frågade barnen på fritidsrådet om de ville ha kvar kojan och i så fall vad ville de göra av den?
Barnen var rörande överens om att kojan skulle finnas kvar och idéerna om vad vi kunde göra med den sprudlade!

Här kan ni se protokollet från fritidsrådet, och hur barnen på Trollenäs kom fram till att bygga en glasskiosk.







Innan ett bygge drar igång behövs självklart en ritning, så här tänkte sig barnen att glasskiosken skulle se ut.



Vi satte sedan igång med byggandet. Gamla ikea bokhyllor som skulle slängas fick nytt liv som mjukglassen. Nederdelen av kojan, bägaren kläddes med gamla lakan.  Pärlor fick bli strössel och körsbäret på toppen- det gjorde vi i gips.


- Men vad ska kiosken heta?
 Undrade någon. Barnen fick några dagar på sig att lämna in förslag sedan röstade vi på fritidsrådet. ”Fluffy ice cream” vann en storslagen seger.


När kiosken började ta form var det dags att skapa saker för barnen att sälja. Av skumgummi gjorde barnen pinnglass.


-      -vi måste sälja godis också! 
Utbrast någon i glassyran och barnen skapade såväl karameller som klubbor. En söndrig rock ring blev plötsligt till smaskiga polkagrisar.

Barnen sydde glasskulor av filt som fick strössel av pärlor. För att kunna bygga glassen på höjden klistra vi fast kardborre i botten. Det hölls livliga diskussioner om vilken glasssmak som egentligen är den bäst…
 Förutom kulglass blev det även några mjukglassar och en virkad jordgubbe. Utsökt!





Så idag var det dags för invigning av vår kiosk. Eftersom barnen arbetat med olika arbetsområden utefter deras intresse så fick de alla delar av kiosken presenterade för sig. Det bjöds även på chokladbollar som vi bakade i fredags och morot. En riktig hitt tyckte barnen! När fikan var uppäten fanns bara en fråga.
-När kan vi sätta igång och leka!?








Under projektets gång har barnen arbetat mot en rad olika mål i läroplanen:

De har tränat sin förmåga att:
Kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt” – i bygget av kiosken men också i detaljerna, som t.ex. hur viker man egentligen en godispåse på bästa sätt?

Kunna lära utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra”- barnen har tagit på sig olika uppgifter, ibland flera om samma uppgift ibland individuellt men de har alla arbetat med samma projekt och samma mål.

”Fått kunskaper om förutsättningar för en god miljö och en hållbar utveckling”- Vi arbetar så ofta vi kan med återskapande och pratar med barnen om varför.

”Ha kunskap om demokratins principer och utveckla sin förmåga att arbeta i demokratiska former”- Fritidsråden har fungerat som en arena för barnen att demokratiskt resonera fram hur de vill ha sitt projekt.

”Kunna använda och ta del av en mängd olika uttrycksformer” - Barnen har fått jobba med så väl bild som skapande genom trä och sy-slöjd.


Och sist men absolut inte minst har vårt projekt bjudit in till en massa lek. I allmänna råden för fritidshem står:
”I leken kan eleverna bland annat bearbeta intryck, utveckla fantasi och kreativitetet och utveckla sin samarbets- och kommunikations- förmåga. Leken ger även eleverna möjlighet att öva sig i tur- tagning, samförstånd, koncentration och uthållighet. Det här är erfarenheter och förmågor som i förlängningen kan bidra till ökad måluppfyllelse för eleverna”

Så ta er gärna en glass nästa gång ni kommer in till Trollenäs!





      








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar